žánry a využití fotografie
žánry fotografie:
různých typů fotografie může být až 117, ale zde je 7 základních žánrů:
1. Portrétní fotografie
Cílem portrétní fotografie, jednoho z nejběžnějších fotografických stylů, je zachytit osobnost a náladu jednotlivce nebo skupiny. Snímky mohou být upřímné nebo pózované, na celé tělo nebo zblízka. V obou případech je obvykle zaostřeno na obličej a oči fotografované osoby. Osvětlení a pozadí pomáhají vyjádřit tón a emoce. Mezi oblíbené typy fotografických portrétů patří portréty seniorů, rodinné portréty, zásnubní fotografie a profesionální snímky hlavy. Nejlepší portrétní fotografové se starají o to, aby se klienti cítili naprosto pohodlně, aby jejich výrazy byly přirozené a uvolněné.
2. Fotožurnalistika/urban(street) photography
Fotožurnalistika je způsob vyprávění příběhu o události nebo scéně, která stojí za zmínku (možná i historickou), prostřednictvím fotografií. Fotožurnalistika by měla být co nejobjektivnější a nejpravdivější a zachycení upřímných okamžiků tak, jak se dějí, je důležitější než pořízení dokonalých snímků. Obecně platí, že fotoreportéři se účastní plánovaných událostí s nadějí, že zachytí neplánované, nepsané okamžiky. Jejich práce jsou běžně publikovány v časopisech a novinách.
3. Módní fotografie
Módní fotografie předvádí a zkrášluje módní oděvy, obuv a doplňky, aby se staly pro zákazníky žádanějšími. Běžně se publikuje v časopisech a na internetu. Lidé si mohou vybrat tento obor oproti jiným typům fotografie, protože mají možnost být velmi kreativní při vytváření poutavých a přitažlivých fotografií. Módní fotografové pořizují velké množství snímků celého těla a pracují na různých místech, od módních přehlídek přes ateliéry s kompletním osvětlením až po městské ulice a volná prostranství. Využívají mnoho stejných dovedností jako portrétní fotografové a při spolupráci se stylisty, kreativními řediteli a modelkami musí uplatňovat dobrou týmovou spolupráci a komunikaci.
4. Sportovní fotografie
Sportovní fotografie zachycující sportovce, trenéry a dokonce i fanoušky v dokonalém okamžiku mohou zobrazit vášeň, drama a emoce, které pohánějí sportovní události. Sportovní fotografové musí mířit a fotografovat rychle, aby udrželi krok s děním kolem sebe, a proto je nejlepší používat vyšší citlivost ISO, aby mohli fotografovat rychlejším časem závěrky. Sportovní fotografové také obvykle používají dlouhé a těžké objektivy pro přiblížení akce. Zajímavé úhly mohou pomoci vaší práci vyniknout v tomto konkurenčním žánru.
5. Fotografování zátiší
Jak se zdá, fotografie zátiší představuje neživé objekty - přírodní nebo vytvořené člověkem. Fotografie zátiší může být umělecká nebo komerční. Běžně se používá ve stockové fotografii i v reklamě na produkty. (např. snímky výrobků v katalozích, časopisech a na billboardech.) Pro fotografy zátiší je výběr objektů, jejich uspořádání a osvětlení klíčem k získání skvělého snímku.
6. Redakční fotografie
Redakční fotografie se pořizuje za účelem ilustrace příběhu nebo článku, obvykle pro časopis nebo noviny. Téma redakční fotografie se může velmi lišit a je zcela závislé na tématu textu, který doprovází. Obecně platí, že pro redakční fotografii budete chtít pořídit snímky, které se hodí pro různá rozvržení, včetně horizontálních a vertikálních kompozic. Při práci v redakční fotografii budete pravděpodobně úzce spolupracovat s autory a uměleckými řediteli a prokázání dobrých komunikačních dovedností a profesionality vám pomůže uspět.
7. Fotografie architektury
Předmětem architektonické fotografie jsou interiéry i exteriéry budov a staveb. Tento žánr zahrnuje nejrůznější stavby od skladů přes městské mosty až po staré venkovské stodoly. Fotografie často zobrazuje esteticky nejhezčí části stavby, například konkrétní trám nebo oblouk. Zdůrazněny mohou být také zajímavé materiály a barvy. Osvětlení může být při fotografování architektury náročné a v případě exteriérů musí fotograf umět pracovat s přirozeným světlem. Často se hodí vybavení, jako je tilt-shift objektiv, stativ a panoramatická hlava. Fotografie architektury mohou být cenné pro projektanty, architekty, leasingové společnosti a investory budov.
využití fotgrafie:
Fotografie se řadí mezi zobrazovací technologie a už od svých počátků se těší velkému zájmu vědců i umělců. Vědci používají fotografii pro přesný a věrný záznam skutečnosti. Umělci se stejně tak zajímali o věrnost zobrazení fotografie, ovšem zkoumali také další možnosti než jen pouhé zachycování obrazu reálného světa. Fotografii začala brzy využívat také armáda, policie a bezpečnostní složky. Dnes je fotografie nepřehlédnutelně zastoupena téměř ve všech médiích (noviny, internet, TV), využívá se hojně v marketingu a reklamě.